Artiklen indeholder reklamelinks

De varme, solrige sommerdage er ovre, og efteråret er godt på vej. Med efteråret og vinteren bliver dagene kortere, og de lyse sommeraftener skiftes ud med mørke vinteraftener. For mange betyder dette, at man har mindre energi i efterårs- og vintermånederne, og at man føler sig mere træt.

Samtidig er det også i vinterhalvåret, at mange af os bliver ramt af diverse sygdomme såsom forkølelse og influenza. Det kan derfor også være en god idé at styrke kroppens immunforsvar, inden vinteren for alvor rammer.

Få tips til, hvilke kosttilskud du kan tage i efteråret for at få mere energi og overskud i hverdagen og komme bedre igennem efteråret og vintermånederne.

Kosttilskud med D vitamin

D vitamin er et vigtigt vitamin, som bidrager til optagelsen af kalk i kroppen, og som blandt andet også hjælper med at opretholde et normalt immunforsvar. Om sommeren får kroppen en god dosis med D vitamin gennem solens stråler. I vintermånederne er solen ikke i lige så høj grad fremme, og det kan dermed være svært at få tilstrækkeligt af dette vitamin.

Fødevarestyrelsen anbefaler derfor også, at børn over 4 år samt voksne tager tilskud på 5-10 µg om dagen fra oktober måned til april. På den måde kan man sikre, at man får nok af det vigtige vitamin i vinterhalvåret.

Kosttilskud med B vitamin

Hvis du oplever, at du føler dig unormalt træt i efteråret, kan det være, at det ikke blot skyldes, at vi har ramt en ny sæson. Udpræget træthed kan nemlig også skyldes, at du ikke får tilstrækkeligt med B vitaminer.

B vitaminer er den overordnede betegnelse for 8 forskellige typer B vitaminer, som understøtter kroppens funktioner. B2-, B3-, B5-, B6-, B9- og B12-vitaminer hjælper alle med at reducere udmattelse og træthed, og kan derfor være gavnlige at tage som kosttilskud i efterårs- og vintermånederne, hvis du ikke får tilstrækkeligt med vitaminerne gennem kosten.

Kosttilskud med C vitamin

Nogle mener, at man kan undgå en forkølelse, hvis blot man spiser tilstrækkeligt med C vitamin. Der er dog bred diskussion om, hvorvidt det er sandt eller ej. Til gengæld er der lavet undersøgelser, der peger på, at et dagligt indtag på mere end 200 mg C vitamin vil kunne forkorte forkølelsen en smule.

C vitamin bidrager til et normalt immunforsvar, øger jernoptagelsen og spiller en vigtig rolle i forbindelse med dannelsen af kollagen. Derudover hjælper C vitamin også med at reducere træthed og udmattelse, hvilket gør det til et velegnet kosttilskud at tage i efteråret og vinteren.

Kosttilskud med selen og zink

Andre kosttilskud som kan være gode at tage i efteråret, er kosttilskud med selen og zink. Selen og zink bidrager begge til vedligeholdelsen af et normalt immunforsvar. Zink spiller desuden en vigtig rolle for cellernes vækst og udvikling, mens selen beskytter mod oxidativt stress, som kan forekomme, når kroppen bliver udsat for stress. Begge dele kan således være rigtig gode at tage som kosttilskud i vinterhalvåret.

Gode råd til at komme igennem vinterhalvåret

Hvis du oplever at blive meget træt og uoplagt i vinterhalvåret og måske har tendens til at få en vinterdepression, kan det også være en god idé at sørge for at være udenfor, mens det er lyst samt at få motion. Begge dele kan nemlig være med til at bekæmpe vintertristheden.

Overvej derfor at gøre det til en vane at gå en tur hver dag udenfor, mens det er lyst. Går du en tur i skovrige områder, kan du tilmed nyde de smukke rødbrune efterårsfarver på træerne, hvilket også kan være med til at få dig i bedre humør.